28 stycznia 2020
Druga edycja programu dofinansowującego studia dla Nauczycieli, Potrzebuję - Studiuję.
„Kurier Nauczycielski” rozmawia z Izabelą dyrda, prezesem Fundacji Instytutu Studiów Podyplomowych Za Horyzont.
KN: Kto może starać się
o dofinansowanie studiów podyplomowych w ramach programu „Potrzebuję
– Studiuję”, prowadzonego przez Fundację ISP Za Horyzont?
Izabela Dyrda: – To
program skierowany do Nauczycieli, ale także osób innych profesji, które
z przyczyn finansowych, losowych i rodzinnych nie mogą podjąć
studiów, a są zmotywowane do doskonalenia zawodowego i nabywania
nowych kompetencji
KN: Jak wysokie to wsparcie?
ID: Maksymalne dofinansowanie
studiów wynosi 1000 zł. W wyjątkowo trudnych sytuacjach fundacja może
podjąć starania o dodatkowe wsparcie dla kandydata.
KN: Jakie kryteria decydują
o udzieleniu dofinansowania
ID: Kryterium formalnym jest dochód
na osobę w rodzinie rozumiany jako średnia przychodów netto z trzech
ostatnich miesięcy poprzedzających złożenie wniosku. Wskaźnik ten nie może
przekroczyć 2000 zł na osobę. Wymagane dokumenty finansowe to
zaświadczenie o zarobkach oraz ewentualnie dokumenty dodatkowe
(o pobieranej rencie, emeryturze, zasiłkach społecznych, chorobowych czy
alimentach). Do dochodu nie wlicza się świadczenia „500 +”.
KN: Jak starać się
o uzyskanie dofinansowania?
ID: Formalności nie są
skomplikowane. Najpierw warto zapoznać się z regulaminem dostępnym na
stronie internetowej fundacji. To tylko trzy strony formatu A4. Potem trzeba
wybrać na stronie Instytutu Studiów Podyplomowych specjalizację, którą chce się
studiować, i wypełnić półtorastronicowy wniosek (do ściągnięcia na stronie
fundacji albo dostępny w formie papierowej w siedzibie fundacji).
Ponadto dołączyć należy życiorys przedstawiający przebieg naukowej
i zawodowej kariery kandydata wraz z dwiema aktualnymi fotografiami.
KN: To wszystko?
ID: Jeżeli ktoś ma dodatkowe
dokumenty potwierdzające jego trudną sytuację materialną albo rodzinną, to może
dołączyć kopię orzeczenia o niepełnosprawności swojej albo członka
rodziny, zaświadczenie lekarskie potwierdzające chorobę. Można również napisać
oświadczenie, że kandydat opiekuje się np. chorymi rodzicami, którzy
mieszkają daleko i ponosi koszty dojazdu do nich. Wnioski przyjmujemy od 3
lutego do 31 marca br. Rekrutacja jest dwuetapowa. Po zweryfikowaniu dokumentacji
i ewentualnie jej uzupełnieniu będziemy prowadzić rozmowy kwalifikacyjne
z kandydatami. W czasie rozmowy poznajemy kandydata, jego motywację
oraz informujemy o proponowanej kwocie wsparcia. Jeżeli kandydat akceptuje
naszą propozycję, to podpisujemy umowę. Kandydatom, którzy nie otrzymają
wsparcia finansowego, zapewniamy wsparcie mentalne w postaci grupowego
warsztatu rozwojowego.
KN: Wcale nie tak mało tych
formalności.
ID: To nie dlatego, że jesteśmy
formalistami. To dla dobra kandydatów. Chcemy pomóc jak największej liczbie
osób, ale obowiązuje nas regulamin. Formalności to jednak tylko wymagana
podstawa. Faktyczne poczucie sensu dają nam realne rozmowy w drugim
etapie.
Podczas pierwszej edycji programu
po każdej rozmowie z kandydatem przekonywałam się jeszcze bardziej, że
spotykam ludzi z realnymi potrzebami, troskami, nierzadko przeciążonych
obowiązkami, zmęczonych, a nawet zagrożonych wypaleniem emocjonalnym.
Wśród nich były osoby, które wykazywały wręcz heroiczną odwagę i wolę zadbania
o swoją przyszłość, i to bez narzekania na trudną aktualnie sytuację
życiową.
KN: Proszę podać jakieś
przykłady takich postaw.
ID: Wśród beneficjentów była osoba,
która utraciła po zmianach w szkolnictwie pracę, ale część wynagrodzenia
z tytułu odprawy przeznaczyła właśnie na studia podyplomowe.
W rodzinie innego beneficjenta, pomimo bezrobocia i choroby, była
wielka mobilizacja. Poza fundacją i samą beneficjentką do pokrycia kosztów
zajęć dołożyła się dalsza rodzina. Urzekły mnie historie beneficjentek, które
podjęły decyzję o studiach pedagogicznych po tym, jak po urodzeniu
własnego dziecka odkryły pasję pracy z dziećmi mimo zupełnie innego
wcześniejszego wykształcenia i wykonywanego zawodu. Nie brakowało też osób
chcących nabyć kompetencje do edukowania i opieki nad osobami
z różnymi niepełnosprawnościami.
KN: Podkreślała pani, że
w procesie rekrutacji ważna jest motywacja kandydatów.
ID: Tak. Oceniamy ją podczas
rozmowy kwalifikacyjnej. Ale zauważyłam jeszcze inny wymiar programu
„Potrzebuję – studiuję”. Otóż ludzie potrzebują wyjścia z kręgu swoich
codziennych trosk i obowiązków, aby nawiązać kontakt z innymi
osobami. Weekendowe zajęcia podyplomowe dają taką możliwość. To element higieny
psychicznej i pożyteczna odskocznia od codziennych obowiązków, nierzadko
wyzwanie i trening dla nowych ścieżek neuronalnych, zwłaszcza gdy wybrana
specjalność odbiega od dotychczasowego doświadczenia słuchaczy. Te nowe
impulsy, wiedza i doświadczenie mogą zaowocować działaniami, które pozwolą
podjąć nowe wyzwania, a tym samym poprawić sytuację życiową.
KN: Jakie są najważniejsze
oczekiwania wobec beneficjentów programu?
ID: Aby nie utracić dofinansowania, muszą ukończyć studia z co najmniej 70-procentową frekwencją. Natomiast 30 dni od dnia zakończenia zajęć beneficjent zobowiązany jest do złożenia w fundacji sprawozdania z opisem wykonania bezinteresownych działań na rzecz dzieci, młodzieży lub dorosłych z wykorzystaniem uzyskanej wiedzy. Mogą to zrobić w wybranej przez siebie przestrzeni i formie, a więc nie tylko w placówkach oświatowo-wychowawczych, ale również w rodzinach lub innych wspólnotach, w których ich wolontaryjna praca jest realnie potrzebna. Na tym polega również praktyczny charakter programu „Potrzebuję – Studiuję”.
Elwira Bacia, pedagog w Przedszkolu nr 40 w Sosnowcu, beneficjentka pierwszej edycji programu „Potrzebuję – Studiuję”:
– Ogłoszenie o naborze do
pierwszej edycji programu „Potrzebuję – Studiuję” zobaczyłam, przeglądając
Facebooka. Wypełniłam formularz i wysłałam do fundacji, chociaż szczerze
mówiąc byłam sceptycznie nastawiona do tego, czy mam szanse. Przecież tak
trudno zdobyć jakiekolwiek stypendium na uczelniach. Miałam jednak dużą
motywację, aby spróbować. Jestem pedagogiem w Przedszkolu nr 40
w Sosnowcu i chcę rozwijać swoje kompetencje zawodowe. Wybrałam
specjalność: „Pedagogika specjalna – edukacja, terapia i wspomaganie osób
z zaburzeniami ze spektrum autyzmu”. Diagnozowanych jest bowiem coraz
więcej dzieci z ASD i praca z nimi w placówkach oświatowych
musi być profesjonalnie wykonywana.
Okazało się, że Fundacja Za
Horyzont skontaktowała się ze mną i udało się! Otrzymałam dofinansowanie
w wysokości prawie 50 proc. kosztów studiowania wybranej
specjalności. Ta pomoc jest nieoceniona, ponieważ obecnie znaleźliśmy się
z mężem w trudnej sytuacji finansowej. Pani Izabela Dyrda, prezes
fundacji, wykazała się wobec mnie ogromną życzliwością, taktem
i dyskrecją. Wszystko zostało załatwione bardzo profesjonalnie.
Zachęcam do skorzystania z drugiej edycji programu. To działa. Ja studiuję! Nie zrażajcie się formalnościami, zresztą nie są skomplikowane.
CO TRZEBA ZROBIĆ, ABY STARAĆ
SIĘ O DOFINANSOWANIE STUDIÓW PODYPLOMOWYCH:
1. Zapoznać się z regulaminem
programu „Potrzebuję – Studiuję” na stronie internetowej
www.fundacjazahoryzont.pl, w zakładce „Wsparcie”.
2. Wybrać specjalność z oferty
Instytutu Studiów Podyplomowych, dostępnej na stronie internetowej www.
podyplomowka.edu.pl.
3. Wydrukować i wypełnić krótki
wniosek dostępny na stronie internetowej www.fundacjazahoryzont.pl, w zakładce
„Wsparcie”.
4. Złożyć uzupełniony wniosek w
terminie do 31 marca 2020 r. Można to zrobić osobiście w siedzibie Fundacji Za
Horyzont (budynek Instytutu Studiów Podyplomowych w Tychach przy ul.
Sienkiewicza 1), wysłać listem tradycyjnym lub skan wniosku przesłać na adres
e-mail: [email protected]. Dodatkowe dokumenty (m.in. życiorys,
zaświadczenie o zarobkach, pobieranych świadczeniach i ewentualne inne
dokumenty potwierdzające trudną sytuację życiową) można dostarczyć podczas
rozmowy kwalifikacyjnej, o terminie której kandydat zostanie powiadomiony
telefonicznie.
5. Drugim etapem rekrutacji jest
rozmowa kwalifikacyjna.
6. W razie pozytywnego przejścia
rozmowy kwalifikacyjnej beneficjent zobowiązuje się do zawarcia umowy, w której
zostaną określone warunki otrzymania wnioskowanego dofinansowania.
Więcej informacji: tel. 32 733
63 93, e-mail: [email protected]
Wywiad dla "Kuriera Nauczycielskiego" nr 1/2020, Izabela Dyrda - fot. Dominik Gajda