Nauczycielu! Ogarnij gry przez wakacje


Wreszcie wolne (oczywiście kto ma, ten ma), ale czy wakacje nie są doskonałym momentem, żeby nadrobić zaległości? Dzisiaj chcielibyśmy was zabrać w magiczny świat gier zwanych "komputerowymi", bo w istocie dzisiaj gra się także na urządzeniach przenośnych (telefony, tablety) czy konsolach.

Nie ma się co oszukiwać - gry to obecnie najpopularniejsze medium w kulturze, a dzieci i nastolatki wręcz funkcjonują w świecie gier - wg danych 60% dzieci w wieku 4-14 używa komputera do gier, a wśród nastolatków to... 94%!

Rynek gier komputerowych już dawno jest większy od kinowego czy, oczywiście, wydawniczego. Z faktami trudno dyskutować, kijem Wisły się nie da zawrócić, lepiej zwrócić się w stronę tego świata.

Proponujemy krótki przegląd wartościowych tytułów, które warto znać lub poznać przez wakacje:

1. MINECRAFT

To w tej chwili jedna z największych gier świata, tytuł nazywany też następcą klocków lego. Oto nieskończony, proceduralnie generowany świat, w którym można budować wszystko przy współudziale lub broniąc się przed graczami z całego świata. Gra jest bardzo wartościowa - rozwija wyobraźnię i kreatywność, a światy tworzone przez graczy oszałamiają rozmachem. Od 2011 roku, czyli premiery gry, ta znalazła ponad 238 mln nabywców, co daje jej pierwsze miejsce na liście wszechczasów.

2. CYBERPUNK/WIEDŹMIN

A gdy już o oszałamiających liczbach mowa, warto pomówić o polskim czempionie CD Projekt, firmie autorze Wiedźmina i Cyberpunka. Za sprawą superprodukcji wrocławscy deweloperzy stali się jednymi z największych na świecie, a sprzedaż Wiedźmina 3 przekroczyła 30 mln egzemplarzy!

Ich gry fabularne są przepotężne, umożliwiają podejmowanie skomplikowanych wyborów moralnych, są jak potężne opowieści z nielinearną fabułą. Gry od CDP to wyzwanie dla literatury i być może sposób, który zdominuje przyszłość w zakresie opowiadania sobie historii?

3. THIS WAR OF MINE

Wojna opowiadana od strony cierpienia cywili? Najgorsze wybory moralne, smutek i beznadzieja zamiast bohaterskich strzelanin w stylu Rambo? Rzadkość w świecie gier komputerowych, dlatego gra warszawskiego studia 11 bit studios podbiła świat, a w Polsce trafi na listę lektur nieobowiązkowych dla graczy powyżej 18. roku życia.

Czy warto? Zdecydowanie. Ukazany świat pogrążonego w wojennej okupacji Sarajewa (na kanwie prawdziwej opowieści Bośniaka, scenarzysty gry) jest hipnotyzujący. Gra przedstawia bogaty obraz wojny i skłania do zadawania podstawowych pytań.

4. GRY EKONOMICZNE

Lekcje przedsiębiorczości w szkołach? Potrzeba wyjaśnienia, jak działa rynek? Tu zdecydowanie mogą przydać się doświadczenia z bardzo bogatego świata gier menadżerskich, często z "Tycoon" w tytule. Gry takie jak Cities: Skylines (budowa miasta), Planet Zoo czy Tropico symulują życie skomplikowanych systemów gospodarczych, często z domieszkami światów społecznego czy politycznego. To zdecydowanie lepszy sposób na wyjaśnienie niuansów związanych z podażą, popytem czy zachowaniem rynku od lektury modeli ekonomicznych.