Zostań autorytetem w swojej klasie

9 stycznia 2019

Zostań autorytetem w swojej klasie studiów podyplomowych

Ludzie chętniej uznają za autorytet tych, którzy pozwalają im wzrastać przy sobie. Od czego zacząć budowanie autorytetu? Najważniejsze to być spójnym w tym co się myśli, czuje, mówi i robi, co często wynika z zaufania do siebie.

Dlatego po pierwsze - zaufaj sobie! Zaufanie sobie jest podstawą do zbudowania pewności siebie, która często decyduje czy uczniowie chcą podążać za nauczycielem, czy też nie. W swojej roli musisz jasno artykułować oczekiwania, wyciągać konsekwencje wynikające z ich zaniedbania, a także być niezmiennym gdy wyznaczone granice zostaną przekroczone. To pokaże kierunek w którym podążasz, co pozwoli wyeliminować element zaskoczenia u ucznia. Zaskoczenie bowiem często wywołuje poczucie zagrożenia i strach. Musisz zdać sobie sprawę, że strach jest jednym z czynników wywołujących opór, budzi w drugim człowieku chęć do walki lub ucieczki. Dlatego budowanie autorytetu przez strach nie jest najlepszym rozwiązaniem, bo ludzie albo się nas boją albo nas szanują. Co wybierasz?

W zachowaniu spójności między tym co się czuje, a tym co się robi pomoże ci życie zgodnie z wyznaczonymi wartościami. Czy wiesz jakie są twoje wartości? Musisz zdać sobie sprawę, że to dzięki temu, że znasz swoje wartości, wiesz też co jest dla ciebie najważniejsze. A dzięki temu, że twoi uczniowie poznają zasady, którymi się kierujesz nabędą pewności, że wiesz też, w którym kierunku ich prowadzisz. Zatem po drugie – pracuj zgodnie z wyznaczonymi wartościami.

Przekonania, to one najczęściej nas ograniczają w dostrzeżeniu tego, czego na pierwszy rzut oka nie widać. Są jak kotwice zarzucone na morzu, których zadaniem jest utrzymać statek w jednym miejscu. Widzimy tylko tyle na ile długa jest lina. Autorytet zbudujesz, gdy pozwolisz się rozwijać innym przy twoim boku. Byś mógł to jednak zrobić potrzebujesz zajrzeć głębiej. Spojrzeć na to co znane z innej perspektywy, dać sobie i innym szansę wyrażenia opinii innej niż powszechnie znana. Pozwól swoim uczniom być wyjątkowymi. Dlatego po trzecie: poznawaj i doświadczaj.

I na koniec – po czwarte – pielęgnuj filary swojej siły. Miej wizję tego, co chcesz zrobić, znaj i dziel się intencjami dlaczego tak chcesz zrobić i jasno wytycz cele, które gdy zostaną osiągnięte, wizja przestanie być iluzją. Powodzenia!

Elżbieta KOWACKA

certyfikowany trener, od 8 lat szkoli w zakresie kompetencji interpersonalnych, wykładowca akademicki, przedsiębiorca i działaczka społeczna