4 lutego 2020
Mowa to podstawowy sposób porozumienia się między ludźmi. Dziecko postrzega pojawienie się mowy jako sposób na komunikacje z rodzicami. W końcu może przekazać im co czuje, myśli i jakikolwiek inny komunikat.
W poniższym artykule chcemy odpowiedzieć na najczęściej trapiące rodziców pytania.
Dlaczego dzieci mają problemy z mową?
(kilka przykładów)
- bardzo dużo czynników, które wpływają na niepoprawny rozwój
mowy lub jej brak mają nieprawidłowe powikłania podczas ciąży czy trudny poród.
Wpływ mają też przyjmowane leki podczas ciąży,
- może wynikać to z nieprawidłowej budowy aparatu artykulacyjnego dziecka
np. wysokie podniebienie,
- problemy mogą również wynikać z obniżonej sprawności języka,
Kiedy pójść do logopedy z dzieckiem?
Rodzice posiadają niebywałą intuicję jeśli chodzi o rozwój swojego dziecka. Jeśli tylko wyczuwają coś niepokojącego, na pewno nie powinni szukać informacji w Internecie i stawiać diagnozę na własną rękę, tylko wybrać się do logopedy.
Co powinno zaniepokoić rodziców?
- dziecko bardzo długo ssie smoczek, kciuk, kocyk bądź cokolwiek innego. Kiedy przedmiot pozostaje „zbyt długo w buzi”, czyli mniej więcej do półtora roku życia,
- należy sprawdzać, czy dziecko słyszy, czy nie ma uszkodzeń słuchu fizjologicznego i czy w ogóle docierają do niego dźwięki,
- ważny jest oddech. Jeśli dziecko oddycha przez usta to często może wskazywać to na przerośnięty 3 migdał, zwany również migdałkiem podniebiennym. Zaczyna się on rozwijać zaraz po narodzinach dziecka, a jego zanik powinien nastąpić do około 7 roku życia. Stanowi on część układu odpornościowego dzieci. To właśnie ten przerośnięty migdałek prowadzi do bezdechów nocnych, infekcji górnych dróg oddechowych czy niedosłuchu.
Kiedy umówić się do logopedy w przypadku dzieci w wieku 0-3 rok życia?
W przypadku dzieci w wieku 0-1:
- u dziecka występują problemy z ssaniem piersi,
- dziecko często się krztusi, ma problem z połykaniem, a
doradczyni laktacyjna wyklucza złe przystawianie do piersi,
- niemowlak - nie odwraca głowy w kierunku źródła dźwięku, nie
widać chęci komunikowania się,
- maluch ma problemy z prawidłowym przyjmowaniem pokarmu, wypływam mu on z ust, ma wygórowany odruch wymiotny, nie toleruje innych faktur niż tylko te płynne.
1-2 rok życia:
- pierwsze proste słowa takie jak „mama, tata” powinny pojawić
się maksymalnie do 15 miesiąca życia, jeśli nie pojawią się, trzeba skonsultować się z logopedą,
- dziecko rozumie proste polecenie takie jak „gdzie lalka ma
włosy?” i chce je wykonywać, rozumie rodzica,
- należy skonsultować się z logopedą, kiedy dziecko
nadmiernie się ślini i ma zbyt często otwartą buzię.
2-3 rok życia:
- w wieku 2 lat powinny pojawić się proste zdania złożone z
2 wyrazów, np. „mama daj”. Również mogą to być bardzo uproszczone wyrazy ale
jako rodzice potrafimy zrozumieć swoje dziecko, ponieważ wiemy, że dane słowo maluch
utożsamia z konkretną czynnością,
- dziecko powinno chcieć się z nami komunikować. Jeśli tego
nie robi, powinna zapalić się „czerwona lampka”.