W Tychach powstało Centrum Terapii i Diagnozy z prawdziwego zdarzenia z profesjonalną salą SI

25 stycznia 2023

Mieszkańcy Tychów i okolic już wkrótce będą mogli korzystać z nowego miejsca oferującego kompleksowe usługi w zakresie terapii integracji sensorycznej (SI), fizjoterapii dzieci i młodzieży, a także nauki czytania. Centrum Terapii i Diagnozy Fizjo-Sens znajduje się przy ulicy Sienkiewicza 1 w Tychach.

Dlaczego warto odwiedzić Fizjo-Sens?

Centrum Terapii i Diagnozy Fizjo-Sens powstało jako odpowiedź na potrzeby rodziców zaniepokojonych zaburzeniami w rozwoju swoich dzieci. Prowadzi konsultacje, diagnozy, jak również terapie dla dzieci, które wymagają specjalistycznego wsparcia.

Fizjo-Sens posiada jedną z większych sal integracji sensorycznej na Śląsku, a specjaliści tam pracujący to osoby z dużym doświadczeniem zarówno diagnostycznym, jak i terapeutycznym.

Placówka znajduje się w dogodnej lokalizacji, w centrum Starych Tychów, przy ul. Sienkiewicza 1, a sam gabinet usytuowany jest na parterze budynku (pozbawiony jest wszelkich barier architektonicznych).

Nowoczesna sala integracji sensorycznej w Tychach

Centrum Terapii i Diagnozy Fizjo-Sens posiada dużą salę integracji sensorycznej wyposażoną w profesjonalny sprzęt do terapii, certyfikowany przez Polskie Stowarzyszenie Terapeutów Integracji Sensorycznej. W sali SI – ze względu na indywidualne potrzeby każdego dziecka – znalazły się sprzęty umożliwiające stymulację wszystkich zmysłów.

– Zależało nam, aby to pomieszczenie budziło w dziecku pozytywne emocje i poczucie bezpieczeństwa. Aby nie dekoncentrowało, ale zachęcało do ćwiczeń – mówi Aleksandra Precz, terapeutka integracji sensorycznej i fizjoterapeutka.

W sali o powierzchni ponad 60 m kw. dzieci mają możliwość skorzystania z niemal 40 różnych sprzętów. Znajdziemy tam m.in. huśtawki, hamaki, platformy, równoważnie, drabinkę, ściankę wspinaczkową, maglownicę czy zjeżdżalnię z deskorolkami.

Nie zwlekaj – umów się na wizytę

W Fizjo-Sens pracują terapeuci pełni pasji, regularnie podnoszący swoje kwalifikacje, tak aby jak najlepiej pomagać małym pacjentom w szeroko rozumianym procesie rehabilitacji.

W ofercie Centrum znaleźć można indywidualne zajęcia integracji sensorycznej wg Ayres (Anne Jean Ayres, twórczyni terapii SI), terapię wad postawy, terapię ręki, a także terapię neurotaktylną. Oprócz tego dzieci mogą skorzystać z grupowych i indywidualnych zajęć z symultaniczno-sekwencyjnej nauki czytania.

– Staramy się, aby prowadzona przez nas terapia była efektywna i przyjazna dla dzieci, a zajęcia ciekawe i stymulujące ich całościowy rozwój. Dzieci najlepiej uczą się poprzez zabawę, a u nas na pewno nie będą się nudzić. Mamy tak wyposażony gabinet, że każde dziecko znajdzie coś dla siebie, będzie zaangażowane w podejmowane aktywności, a co za tym idzie, szybciej osiągnie wyznaczone cele terapii – mówi Michalina Cimoch, terapeutka SI wg Ayres, certyfikowany diagnosta SI i fizjoterapeutka.

Diagnoza i terapia Integracji Sensorycznej (SI)

Zajęcia prowadzone są w formie zabawy, poprzez którą układ nerwowy i mózg dziecka uczą się właściwego reagowania na odbierane bodźce. Taka atmosfera sprzyja zaangażowaniu dziecka w aktywności oraz osiąganiu większych i szybszych postępów.

– Terapia SI to śmiech, dużo ruchu i nowych doświadczeń. Terapeuta stymuluje zmysły dziecka i usprawnia motorykę dużą, równowagę czy koordynację wzrokowo-ruchową. Naszym zadaniem jest również zastosowanie technik, które wyeliminują lub wyhamują niepożądane reakcje na bodźce – mówi Aleksandra Precz.

Przed udaniem się na zajęcia z integracji sensorycznej warto się zastanowić, z czym dziecko ma największy problem w codziennym funkcjonowaniu oraz przypomnieć sobie, jak przebiegał rozwój dziecka od momentu narodzin. – Szczegółowe badania, zakończone diagnozą SI wykonywaną przez certyfikowanego terapeutę SI, obejmują od dwóch do trzech spotkań, a na podstawie diagnozy opracowywany jest plan terapii – wyjaśnia Michalina Cimoch.

Fizjoterapia dzieci

Fizjo-Sens oferuje także fizjoterapię dzieci i młodzieży w wieku od 1,5 do 18. roku życia. Jej celem jest przywrócenie sprawności fizycznej, pozwalającej na aktywności odpowiednie do wieku i rozwoju podopiecznych.

– Na początku oceniamy umiejętności dziecka, sprawdzamy, czy rozwój jest zaburzony, a jeśli tak, to w jakim zakresie. Następnie dobieramy ćwiczenia odpowiednie do wieku i umiejętności dziecka, a na koniec rodzice dostają od nas wskazówki do domu, jak prawidłowo stymulować rozwój i aktywność dziecka – mówi Aleksandra Precz.

Terapia wad postawy

– Naszym zadaniem w terapii wad postawy jest wyrobienie nawyku prawidłowej postawy dziecka, korekcje istniejących wad oraz zapobieganie ich pogłębianiu – mówi Michalina Cimoch. Chodzi także o podniesienie ogólnej sprawności i wydolności organizmu poprzez ćwiczenia wytrzymałościowe i oddechowe, a także gry i zabawy ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych.

Terapia ręki

Terapia ręki to zajęcia, które mają na celu poprawienie funkcjonowania całej kończyny górnej, tak aby dziecko prawidłowo oraz precyzyjnie mogło poruszać ręką, dłonią i palcami, co wiąże się m.in. z poprawą umiejętności grafomotorycznych (rysowania i pisania).

– Terapię rozpoczyna się od pracy nad wzmocnieniem całego ciała, ponieważ terapia ta to nie tylko ćwiczenia dłoni i palców jakby się mogło wydawać. Terapię poprzedza diagnoza, która ma na celu rozpoznanie stopnia trudności ruchowych w zakresie dużej i małej motoryki u dziecka, a następnie dobieramy odpowiednie ćwiczenia. Terapię ręki w naszym Centrum można stosować oddzielnie lub połączyć z terapią integracji sensorycznej – mówi Aleksandra Precz.

Terapia neurotaktylna

Terapia ta polega na delikatnym masażu stymulującym skórę, mięśnie i stawy. Dostarczanie kontrolowanej liczby bodźców sensorycznych, w szczególności dotykowych i proprioceptywnych (czucia głębokiego), poprawia reagowanie na bodźce sensoryczne pochodzące z otoczenia. Działa też relaksująco i wyciszająco na układ nerwowy. Dziecko po terapii jest spokojniejsze i wyciszone. Zmniejszają się napady złości i agresji, co pozytywnie wpływa na stabilność emocjonalną, a także kształtowanie osobowości malucha.

Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania

Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania jest jednym z elementów terapeutycznych metody krakowskiej i opiera się na najnowszych badaniach neuropsychologicznych, a także na wieloletniej praktyce terapeutycznej prof. Jagody Cieszyńskiej.

Głównym założeniem tej metody jest nauka czytania sylabami. Podczas zajęć dzieci poznają sylaby, którym nadawane jest znaczenie, dzięki czemu proces zapamiętania materiału staje się łatwiejszy.

– Symultaniczno-sekwencyjna nauka czytania oparta jest na trzech etapach, przez które należy przejść z dzieckiem: powtarzanie, rozumienie (różnicowanie) i nazywanie sylab (czytanie). Materiał do pracy z dzieckiem jest przejrzysty i zróżnicowany – wyjaśnia Monika Gryga, pedagog specjalny, socjoterapeuta oraz terapeuta pedagogiczny.

– Metoda ta pozwala również na nabywanie umiejętności analizy i syntezy wzrokowej oraz słuchowej, koncentracji uwagi czy umiejętności logicznego myślenia. Ponadto stymuluje ogólny rozwój dziecka, rozwija funkcje językowe i komunikacyjne – dodaje Monika Gryga.

***

- W imieniu inwestora - spółki Krafc Consulting - chciałam podziękować wszystkim pracownikom i współpracownikom, którzy w jakikolwiek sposób przyczynili się do powstania Centrum Terapii i Diagnozy Fizjo-Sens w Tychach - mówi manager projektu Justyna Andrejczuk.


Centrum Terapii i Diagnozy Fizjo-Sens

ul. Sienkiewicza 1

43-100 Tychy

Godziny otwarcia: poniedziałek–piątek 7.00–19.00

tel. 511 769 172

[email protected]

www.fizjo-sens.pl