„Noc Muzeów” – w Muzeum Historii Komputerów i Informatyki w Katowicach

17 sierpnia 2018

Muzeum Historii Komputerów i Informatyki w Katowicach

Słuchacze kierunku Informatyka w edukacji naszego Instytutu każdego roku odwiedzają w ramach zajęć w terenie Muzeum Historii Komputerów i Informatyki w Katowicach. Początki Muzeum sięgają 2010 r. Pierwsze eksponaty zgromadził jeden z późniejszych założycieli placówki - na półce w swoim sklepie komputerowym Długoterminowa czasowa ekspozycja muzeum została oficjalnie otwarta 12 grudnia 2012 roku w budynku nieistniejących już: Wyższej Szkoły Mechatroniki oraz Wyższej Szkoły bankowości i Finansów w Katowicach-Szopienicach. Później muzeum zostało przeniesione do budynku przy pl. Oddziałów Młodzieży Powstańczej, tuż przy dworcu PKP w Katowicach. Prezentowane są tutaj czasowe ekspozycje tematyczne, takie jak "Kolorowy świat iMac-ów" czy "Świat konsoli do gier". Składające się na zbiory eksponaty pochodzą zarówno z zakupów własnych Muzeum, jak i wielu darowizn. Wśród darczyńców znaleźć można osoby prywatne ale także instytucje, takie jak np.: CPU Service sp. z o.o., Kroll Ontrack, MOSiR Zabrze, IBM Serwis, Huta Pokój i wiele innych.

Ekspozycję podzielona jest na trzy epoki czasowe:

  • lata 60 – 70;
  • lata 80;
  • lata 90.

25. października 2016 roku otwarto stałą ekspozycję, w budynku Katowice Miasto Ogrodów Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek. Ekspozycja przedstawia przekrojowy rys historyczny rozwoju dziedziny IT, prezentując także dorobek rodzimych firm produkujących sprzęt IT. Cała ekspozycja jest interaktywna. Wśród eksponatów znajduje się także komputer ODRA z jednostką centralną 1305 w odtworzonym Centrum Obliczeniowym, oraz ponad 200 różnych interaktywnych stanowisk. W ekspozycji można prześledzić rozwój mobilnych sprzętów, interaktywnej rozrywki, komputerów 8, 16 i 32 bitowych, poznać ewolucję nośników pamięci, oraz dotknąć takich komputerów jak: Elwro 800 junior, Elwro 804PC, Elwro 801 AT, Meritum, ComPan, Bosman, SMC, PRS i wiele innych. Muzeum wg stanu na 2017 rok posiada 3943 komputery. W jego pracę zaangażowanych jest około 40 osób – wszyscy działają w ramach wolontariatu. Katowickie muzeum w dotychczasowych lokalizacjach odwiedziło dotychczas ponad 21 tys. osób. Zwiedzający mówią, że choć muzea sprzętu komputerowego działają też w innych krajach, to jednak umożliwienie zwiedzającym korzystania z ekspozycji należy do rzadkości. Najbardziej znane takie muzeum działa od 1996 r. w Mountain View w Kalifornii. 2 godziny przewidziane standardowo na podróż w czasie z przewodnikiem, dostarczają zawsze wielu niezapomnianych wrażeń, a tym samym zaowocują chęcią powracania do ekspozycji zarówno pamięcią, jak i osobiście. Nasi nauczyciele zabierają ponownie swoich uczniów w trakcie lekcji informatyki. Z wszystkich zgromadzonych eksponatów dla zwiedzających jest przygotowanych 550 komputerów. Istnieje możliwość zamówienia lekcji muzealnych, niekoniecznie związanych tematycznie z dawną informatyką. Na komputerach 8 bitowych, przy pomocy programów edukacyjnych z Wysp Brytyjskich, można nauczyć się podstawowych praw fizyki, obliczyć równania matematyczne, zbadać przebieg zmienności funkcji, wyrysować wykresy matematyczne, a w końcu zobaczyć nasz układ słoneczny i dowiedzieć się interesujących informacji nt. faz księżyca.

Przykładowe tematy lekcji muzealnych dla uczniów, które mogą być realizowane podczas wycieczki:

  • Ewolucja komputerów;
  • Ewolucja gier komputerowych;
  • I jak człowiek dogadał się z maszyną;
  • Historia komputerów;
  • Jak to było z tym Internetem?

Każdy komputer ma również zainstalowane gry z tamtych czasów aby młodzież mogła spróbować gier takich jak ich rodzice.

Tegoroczna Noc Muzeów o tematyce Cyfrowe rewolucje - dźwięki i piksele, zawierała wiele interesujących atrakcji informatycznych, każdy mógł znaleźć coś dla siebie wśród wielu poniższych tematów:

  • Rozwój cyfrowej technologii wpływ na życie codzienne;
  • Interaktywna wystawa sprzętu audio video;
  • Warsztat kompozytora i plastyka - dawniej i dziś;
  • Zbuduj łódź z wikingami;
  • Jak stworzyć grę;
  • Interaktywna rozrywka - dawniej i dziś;
  • Rozgrywki e-sportowe;
  • Dotknij historii e-sportu;
  • Grające komputery;
  • Cyfrowa rewolucja - inżynier dla domu;
  • Grafika trójwymiarowa - poszerzona rzeczywistość i wirtualny świat.

Muzeum stwarza wszystkim większe możliwości oraz szanse na własny kąt z zabytkami, które będą oglądać szersze kręgi zainteresowanych. Zbiory które dostarczają pasjonaci i kolekcjonerzy mają szanse ujrzeć światło dzienne i zostać zaprezentowane publicznie - aby uczyć i bawić. W wielu instytucjach i firmach nadal można znaleźć wiele unikatowych perełek techniki informatycznej. Często sprzęt ten (już dawno nie używany) trafia na najdalsze półki magazynów. Wszystkie firmy, instytucje i organizacje są zapraszane na bieżąco do kontaktu z muzeum w celu przekazywania eksponatów.

Źródło:

http://www.muzeumkomputerow.edu.pl/

https://pl.wikipedia.org/wiki/Muzeum_Historii_Komp...


Dr Agnieszka Heba

Wykładowca Instytutu

Studiów Podyplomowych w Tychach

na kierunku Informatyka w edukacji

Trener ICT i e-learningu