Jak uczyć, żeby zaciekawić - mówi dr Alicja Długajczyk


dr Alicja Długajczyk

O tym, jak zaciekawić ucznia swoją e-lekcją, mówi Alicja Długajczyk, doktor nauk o Ziemi, nauczyciel geografii i fizyki w I Liceum Ogólnokształcącym im. T. Kościuszki w Mysłowicach, wykładowca Instytutu Studiów Podyplomowych w Tychach.

Trudno teraz mówić, że uczę w szkole. Wiadomo… pandemia. Przez ostatni rok nauczam geografii i fizyki ze swojego gabinetu. Jesteśmy już zmęczeni tą sytuacją – i my, nauczyciele, i młodzież, z którą pracujemy.

Jak pomimo to zainteresować uczniów swoim przedmiotem? Żeby zechcieli słuchać i byli aktywni? Wszystko zależy od tego, w jaki sposób – my, nauczyciele – podchodzimy do przekazywania wiedzy i do partnerów, którymi są nasi uczniowie.

Siedząc przed komputerem na lekcji online, uznałam, że trzeba odejść od typowego nauczania z podręcznikiem.

Prawie nikt z nas nie lubił fizyki czy chemii, a już fizyka jądrowa czy chemia jądrowa to był i jest temat tabu. Mnie jednak udało się zachęcić uczniów do zgłębienia tej dziedziny wiedzy. 26 kwietnia tego roku minęła 35. rocznica katastrofy w Czarnobylu. Wykorzystałam ten fakt, który do dziś budzi emocje, grozę i owiany jest tajemnicą. I co się okazało?

Fizyka i chemia jądrowa okazały się dla uczniów całkiem przyjazne. Wszyscy wzięli udział w tworzeniu projektu o katastrofie i jej następstwach. Co ciekawe, uczniowie na tyle zainteresowali się tym tematem, że oglądali polecony przeze mnie serial Czarnobyl. Niektórzy siedzieli przed telewizorem całymi rodzinami.

Omawialiśmy też z uczniami temat Korei Północnej, chociaż w podstawie programowej nie ma ani pół zdania na temat tego azjatyckiego kraju. Mamy XXI wiek. Rozszczepiamy atomy, wylatujemy w kosmos, a w komunistycznej Korei Północnej – w dramatycznych okolicznościach – praktykowany jest kanibalizm. Ludzie zamknięci w obozach pracy, totalnie zagłodzeni, jedzą ciała swoich zmarłych dzieci. Temat jest szokujący, ale spowodował, że młodzież chciała dowiedzieć się więcej o geografii oraz historii tego regionu świata i uczniowie sami poszukiwali informacji.

Dyskutowaliśmy też o współczesnych problemach Afryki. Powszechnie znane są te z brakiem wody, pożywienia i dostępu do opieki medycznej. Rzadziej mówi się natomiast o zjawisku rytualnego obrzezania dziewczynek. Problem omawialiśmy z wykorzystaniem filmu Kwiat pustyni, opartego na autobiografii somalijskiej modelki Waris Dirie.

Jeżeli tylko nauczyciel zechce wzbudzić u uczniów pasję do swojego przedmiotu, to da się to zrobić, nawet na e-lekcjach w czasach pandemii.