Jak skutecznie pracować z domu?

26 marca 2020

Początek zazwyczaj jest taki sam - jesteśmy oczarowani wizją pracy zdalnej. Wydawać by się mogło, że praca z własnego pokoju to najatrakcyjniejsza z form wykonywania służbowych obowiązków. Widzimy masę plusów, od zaoszczędzonego czasu na dojazd po wygodę wynikającą choćby z dostępu do ulubionej kawy czy herbaty. Ale czy faktycznie jest tak kolorowo?

W obecnych czasach zagrożenia koronawirusem, zostaliśmy postawieni przed faktem, że nasze mieszkanie to jednocześnie biuro. Jak w związku z tym, radzić sobie z tą trudną zmianą i zorganizować sobie pracę w domu aby była ona owocna?


1. Zorganizuj sobie miejsce pracy.

Komfort jest ważny, jednak może być on zgubny w nadmiernej ilości, a siedzenie w łóżku przestaje być tak atrakcyjne jak się wcześniej wydawało. Najlepiej przygotować sobie stanowisko pracy zbliżone do tego, które mieliśmy w biurze. Zadbajmy o światło dzienne, które w naturalny sposób ładuje nasze akumulatory. Odsłońmy rolety, wpuśćmy promienie do środka. Pozbądźmy się wszelkich niepotrzebnych przedmiotów, rozpraszaczy i tego, co po prostu nam przeszkadza.


2. Pracuj zgodnie z harmonogramem.

Zawsze pamiętaj o nastawieniu budzika na tyle wcześnie, by po rutynowych, porannych czynnościach być w stanie codziennie zasiadać do pracy o ustalonej porze. Zmień piżamę na taki strój, w którym czujesz się komfortowo ale również bez wstydu przeprowadzisz z kimś wideorozmowe. Ustal godzinę przerwy, w której regularnie zjesz posiłek.


3. Ruch jest ważny.

Rób przerwy. Od czasu do czasu wstań z krzesła, odejdź od biurka i poruszaj się trochę. Proste ćwiczenia fizyczne pozwolą oderwać się na chwilę od ekranu, co dotleni Twój mózg i pozwoli odpocząć oczom.


4. Ustal zasady z domownikami.

Jesteś w domu ale pracujesz. Poinformuj o tym swoich domowników, ustalając z nimi pewne zasady. Muszą oni pamiętać, że przez określony czas jesteś w pracy. To czas, w którym oddajesz się zawodowym obowiązkom, nie rodzinnym. Poproś swoich bliskich o to, by w tym czasie nie odciągali Cię od Twoich zadań.


5. Po skończonej pracy, "wróć do domu".

Jeśli czas pracy dobiegł końca, zadbaj o "powrót do domu". Wyloguj się z poczty służbowej oraz komunikatorów. Teraz jest Twój czas na odpoczynek, który jest niesamowicie ważny w zachowaniu równowagi.