Jak radzić sobie ze stresem w czasach pandemii?


Nasze codzienne życie w obecnych czasach przepełnione jest stresującymi sytuacjami. Jak powszechnie wiadomo, stres jest szkodliwy dla naszego zdrowia, dlatego powinniśmy wiedzieć, jak sobie z nim radzić, aby nie wpływał na nas destrukcyjnie i by nam nie szkodził.

W czasach pandemii ciężko zachować spokój. Nic dziwnego, istniejące zagrożenie i strach związany z panującym wirusem przytłacza i wpływa negatywnie na nasze samopoczucie. To ogromne obciążenie, które dotyka ludzi na całym świecie.


Destrukcyjne działanie stresu

Najczęściej spotykane są nasilone objawy lęku zarówno o własne zdrowie, jak i o zdrowie swoich bliskich. Może on spowodować zawroty głowy, trudności w zasypianiu, zaburzoną koncentrację czy spożywanie posiłków. Dla osób, które cierpią na choroby przewlekłe, stan może pogorszyć się i mogą wystąpić ich nasilone objawy. Na co jeszcze wpływa nadmierny stres? U niektórych osób pojawia się zwiększone spożycie alkoholu czy innych substancji psychoaktywnych takich jak np. papierosy.


Jak radzić sobie ze stresem wywołanym przez stan pandemii?

1. Jedną z pierwszych rzeczy, jaką powinniśmy zmienić to ograniczenie oglądania, czytania i przeglądania wszelkich stron i portali, które dostarczają nowych informacji odnośnie koronawirusa. Należy robić przerwy i nie atakować samego siebie zbyt wielką ilością wiadomości na temat pandemii. Kiedy stale skupiamy się na problemie, możemy nasilić niepotrzebnie niepokój.

2. Kolejnym ze sposobów jest aktywność fizyczna. Oczywiście ze względów bezpieczeństwa nie powinniśmy opuszczać swojego domu, więc wizyta na siłowni definitywnie odpada, jednakże mimo wszystko warto choć trochę się poruszać. Zadbajmy o ruch, który podniesie nasz poziom endorfin oraz sprawi nam przyjemność. Pamiętajmy również o rozluźnianiu całego ciała i głębokim oddychaniu. Dotleniajmy nasz mózg.

3. W tym czasie warto zadbać o relacje i rozmowę z bliskimi. Często nie jesteśmy w stanie utrzymać w sobie tych wszystkich emocji i potrzebujemy porozmawiać z zaufaną osobą, wyżalić jej się. Rozmowa pozwala nam rozładować napięcie. Czujemy się po niej dużo spokojniejsi. Ważne, by naszym powiernikiem była zaufana osoba, przez którą nie poczujemy się oceniani.

4. Jeśli jesteś rodzicem, pamiętaj, że w dużym stopniu wpływasz na reakcje i samopoczucie Twoich dzieci. Jeśli jesteś rodzicem silnym, który ze spokojem przyjmuje obecną sytuację, postępuje rozważnie i odpowiedzialnie, będziesz stanowił dla swoich dzieci oparcie. Rozmawiaj z nimi w sposób dostosowany do ich wieku, pozwalając im na wyrażaniu własnych emocji, bo one również odczuwają stres, zdenerwowanie i złość. Wspieraj je, stanowiąc dla nich oparcie.