27 grudnia 2018
Spotkania z ciekawą matematyką to wspólna inicjatywa Regionalnego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli "WOM" w Bielsku-Białej oraz Fundacji "Matematyka dla wszystkich" mająca na celu ukazywanie piękna matematyki i rozwijanie zainteresowań uczniów tą piękną dyscypliną.
W ramach spotkań uczniowie odkrywają matematykę inną niż ta, z jaką spotykają się na lekcjach matematyki w szkole. Aktywnie pracując, niekiedy również manualnie - próbują odpowiedzieć na ciekawe, czasem zaskakujące pytania. Podczas dotychczasowych spotkań pojawiły się między innymi następujące:
- Co ma do rachunku prawdopodobieństwa szczęście i pech, a co mają do tego szanse i ryzyko?
- Jak zrobić kostkę z trzech kart, a jak z sześciu zapałek?
- Co wspólnego z matematyką ma pierścionek?
- Jak działa nawigacja?
- Czy istnieje dwukąt?
- Jaki jest związek języka polskiego z matematyką?
- Jak może wyglądać drzewo genealogiczne trutnia wiedząc, że nie ma ojca?
Spotkania prowadzą nie tylko nauczyciele – pasjonaci matematyki, ale również wykładowcy wyższych uczelni z różnych stron Polski. Uczniowie mieli okazję wysłuchać między innymi pani Małgorzaty Makiewicz – profesora Uniwersytetu Szczecińskiego, organizatorki ogólnopolskiego konkursu Matematyka w obiektywie, która w ramach spotkania z ciekawą matematyką pokazała zgromadzonym nauczycielom oraz młodzieży jak za sprawą fotografii można połączyć przyjemne z pożytecznym. Inicjowała również zabawne sytuacje, w których mogą powstać zdjęcia interesujące w kontekście uczenia matematyki. Zachęcała młodzież do eksperymentowania, dociekliwości oraz pogłębionego spojrzenia. Nauczycielom starała się zaszczepić wiarę w sens rozszerzenia wachlarza swoich metod nauczania, o te związane z fotoedukacją. Wśród prowadzących znajdują się również pracownicy zagranicznych uczelni, jak to miało miejsce podczas wykładu: Przygoda z geometrią na pomarańczy – trzy światy geometrii. István Lénárt – pracownik ELTE University w Budapeszcie oraz dr Anna Rybak z Uniwersytetu Białostockiego, specjaliści, naukowcy a jednocześnie praktycy nauczania, zaserwowali sporo matematycznych atrakcji, ponieważ przywieźli ze sobą bardzo dużo ciekawych modeli do prezentowania i poznawania geometrii sferycznej. Z ich pomocą uczniowie mogli spojrzeć na geometrię inaczej niż zwykle, tzn. zobaczyć na sferze analogie znanych z geometrii Euklidesowej obiektów, takich jak prosta, okrąg czy trójkąt.
Zdarza się, że prowadzącymi są również sami uczniowie jak to miało miejsce podczas spotkania zatytułowanego Królowa w ulu i… w kosmosie, które obejmowało pięć części o bardzo różnorodnej i ciekawej tematyce:
- Miododajne architektki.
- Jak matematyka pomaga narciarzowi.
- Matematyka w języku polskim.
- Kosmiczna matematyka.
- Problemy milenijne, czyli jak zadanie za milion dolarów zmienia nasze życie.
Pomysłodawczynią spotkań jest Pani mgr Katarzyna Parcia konsultant ds. matematyki w RODN "WOM" Bielsku Białej. 20 września 2018 r. w Regionalnym Ośrodku Doskonalenia Nauczycieli „WOM” w Bielsku-Białej, ul. Legionów 25 odbyło się kolejne spotkanie dla nauczycieli matematyki oraz uczniów klas 6-8 szkół podstawowych i oddziałów gimnazjalnych zatytułowane Jak zjeść słonia i dlaczego sułtan nosił zielone szelki? – czyli transfer metody w sytuacjach geometrycznych. Zajęcia poprowadził prof. dr hab. Maciej Klakla – profesor nadzwyczajny Szkoły Wyższej im. Pawła Włodkowica w Płocku, emerytowany profesor nadzwyczajny Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Spotkanie było poświęcone rozwijaniu u uczniów aktywności matematycznej o charakterze twórczym.
Jednym z kolejnych ciekawych spotkań był wykład otwarty Czy matematycy mogą wpływać na wybory, który wygłosił dr Łukasz Dawidowski z Instytutu Matematyki Uniwersytetu Śląskiego podczas którego wspólnie z nauczycielami matematyki i uczniami szkół ponadgimnazjalnych odpowiedział na pytania: Na czym polega ów "system wyborczy"? Czy tworząc ordynację wyborczą można wpływać na ostateczne wyniki wyborów? No i co na to matematyka?
Natomiast 29 listopada 2018 roku odbyło się niezwykle interesujące warsztaty Rozkoduj „fraktala”. Gośćmi specjalnymi byli dr Maria Legutko i Marek Legutko z Krakowskiego Oddziału Stowarzyszenia Nauczycieli Matematyki.Tematyka dotycząca fraktali podczas bielskich spotkań z ciekawą matematyką poruszana była już dwukrotnie w ubiegłych latach. Tym razem celem będzie zbudowanie „żywego” fraktala, który został zakodowany za pomocą trzech liter L, R, U. Uczniowie poznają tez kilku faktów z historii matematyki i dowiedzą się gdzie, w życiu codziennym, spotykają fraktale. Podobne działanie, jednak na znacznie szerszą skalę będzie realizowane 12 kwietnia 2019 r. w Krakowie na Błoniach w związku z obchodami 100-lecia Polskiego Towarzystwa Matematycznego. Inicjatywa będzie polegała na układaniu fraktala jakim jest Trójkąt Sierpińskiego. Utworzą go osoby (uczniowie), którzy będą stali tak względem siebie, że z góry będzie widoczny kształt fraktala. Na Błoniach planuje się ułożenie ósmego etapu konstrukcji Trójkąta Sierpińskiego, w którym będzie uczestniczyło = 6561 uczniów. Możemy przyłączyć się do tej akcji i zbudować Trójkąt Sierpińskiego w swoich szkołach, np. z 81 lub 243 uczniów (szczegółowe informacje można znaleźć na stronie PTM). Nasze spotkanie z ciekawą matematyką stanowiło przygotowanie do podjęcia takich działań w placówkach. Można go potraktować również tylko jako fajną matematyczną zabawę bez konieczności kontynuacji w szkołach.
dr Agnieszka Heba
konsultant ds. matematyki
Regionalny Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli “WOM” w Bielsku-Białej
Źródło:
http://matematyka.wombb.edu.pl/spotkania/spotakani...
http://www.jrm2019.pl/fraktal-na-100-lecie/
http://matematyka.wombb.edu.pl/wydarzenia/zaprosze...
http://matematyka.wombb.edu.pl/spotkania/6-matemat...
http://matematyka.wombb.edu.pl/spotkania/16-krolow...