Jak skutecznie zarządzać czasem?

7 grudnia 2017

Zarządzanie czasem na studiach podyplomowych

Praca, studia, obowiązki domowe — niełatwo to wszystko pogodzić, a przecież nikt z nas nie chce, by z powodu jednej sfery życia cierpiała druga. Staramy się spełniać wszystkie swoje role i realizować zadania najlepiej, jak potrafimy, choć przecież doba nie jest z gumy i nie dostaniemy dwóch dodatkowych godzin. Jak więc pogodzić wszystkie obowiązki i przy tym nie zwariować? Nauczyć się skutecznie planować i zarządzać czasem.

Znajdź swój system

Nie ma uniwersalnego systemu planowania, ponieważ każdy z nas potrzebuje innych narzędzi. Najlepiej zdecydować się na jedno bądź dwa i za ich pomocą planować. Może to być kalendarz online, notatnik, karteczki samoprzylepne, tradycyjny kalendarz papierowy lub bullet journal, czyli system polegający na samodzielnym tworzeniu kalendarza. Bullet journale cenione są za całkowitą dowolność, możesz tworzyć takie tabele, jakie potrzebujesz, rysować w nich, zapisywać listy zakupów itd.

Jeśli jednak wolisz korzystać z gotowych rozwiązań, to warto rozejrzeć się za takim kalendarzem, który w pełni odpowie na Twoje potrzeby. Pamiętaj, że rozkładówka dnia powinna być na tyle duża, by zmieściły się na niej wszystkie zadania.

Pamiętaj o systematyczności

Bez systematyczności żaden system nie pomoże Ci realizować zadań w określonym czasie. Nie chcesz się spóźniać i zawodzić samego siebie? Konsekwentnie planuj i zapisuj wszystko, co ważne i co musisz zrobić w najbliższym czasie. Najlepiej wybrać sobie jeden dzień, który poświęcisz na planowanie, na przykład niedzielę. Z góry rozpisz zadania na cały tydzień.

Planuj priorytety

Nikt z nas nie jest robotem, więc nie bierz na siebie zbyt wielu obowiązków. To spowodowałoby duże zmęczenie organizmu i stres, a takich reakcji należy unikać, jeśli chcesz żyć zdrowo i realizować swoje plany. Ustal sobie na każdy dzień 2-3 priorytety i to na nich skupiaj największą uwagę. Jeśli starczy Ci czasu, możesz przejść do kolejnych zadań. Taki system sprawdza się zwłaszcza u osób, które mają tendencję do pracoholizmu i brania zbyt wiele na swoje barki.

Skuteczne zarządzanie czasem jest możliwe, pod warunkiem, że poświęcisz temu… trochę czasu! Poszukaj inspiracji dotyczących planowania bądź wykorzystaj system, który już dobrze znasz. Pamiętaj, że najważniejsza jest systematyczność. Zapisuj wszystkie zadania regularnie, a o żadnym z nich nie zapomnisz.